Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Nowy prom Polferries z tytułem RoPax of the Year

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Nowy prom Polferries z tytułem RoPax of the Year
fot. Polska Żegluga Bałtycka, mat. pras.
Varsovia, pierwszy od ponad 20 lat pozyskany przez Polską Żeglugę Bałtycką nowy prom, podczas konferencji Ferry Shipping Summit uzyskał wyróżnienie RoPax of the Year 2024. Powstała we włoskiej stoczni CN Visentini nowoczesna jednostka jest eksploatowana na podstawie 10-letniej umowy czarterowej z opcją wykupu, która będzie dostępna za 6 lat.

Europejski rynek promowy przechodzi obecnie duże zmiany. Coraz większą rolę odgrywają duże promy, których długość linii ładunkowej przekracza nawet 4000 metrów, zaś długość własna sięga 240 metrów. Większe jednostki charakteryzuje bowiem mniejsze zużycie paliwa w przeliczeniu na przewożonego pasażera i przewożoną tonę ładunku, co przekłada się zarówno na poprawę efektywności ekonomicznej, jak i korzyści środowiskowe. Coraz więcej promów zasilanych jest ponadto skroplonym gazem ziemnym, co przekłada się na znaczące ograniczenie emisji CO2 i innych substancji do atmosfery w porównaniu do zastosowania konwencjonalnego paliwa żeglugowego.

Trendy te omijały dotychczas polskich operatorów promowych – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, realizującej przewozy pod marką Polferries, jak i Unity Line, który wykorzystuje zarówno promy swojego właściciela, Polskiej Żeglugi Morskiej, jak i prywatnego polskiego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe. Na polskim rynku od lat obecna jest jednak zagraniczna konkurencja, a nowoczesne duże promy eksploatują już w relacjach między Polską a Szwecją szwedzki potentat Stena Line oraz niemiecki TT-Line. Dlatego wymiana floty przez polskich graczy staje się konieczna, aby mogli oni utrzymać konkurencyjność.

Po wielu latach z opóźnieniem ruszył Program Batory, w ramach którego w Gdańskiej Stoczni “Remontowa” zakontraktowano trzy promy z opcją dostawy czwartej jednostki. Odbiorcą pierwszych dwóch promów, które znajdują się już w trakcie budowy, będzie PŻM, zaś trzeciego i potencjalnie czwartego – PŻB. Jednocześnie to PŻB jest pierwszym polskim armatorem od ponad 20 lat, który pozyskał nowoczesny duży prom. To wyczarterowana na okres 10 lat Varsovia, wyprodukowana we włoskiej stoczni CN Visentini. Jednostka, która za 6 lat będzie mogła zostać przez PŻB wykupiona, dołączyła oficjalnie do floty Polferries pod koniec lipca, rozpoczynając obsługę relacji Świnoujście – Ystad.



Podczas tegorocznej konferencji Ferry Shipping Summit nowy prom został wyróżniony jako RoPax of the Year 2024. Wobec powyższego PŻB przygotowała specjalną ofertę Varsovia of the Year, w ramach której w tym roku jeszcze w dwa weekendy (23.11-24.11 oraz 30.11-01.12) będzie można odbyć podróż promem na trasie Świnoujście – Ystad – Świnoujście za 150 zł wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej z łazienką i śniadaniem w formie bufetu. Pierwsza wycieczka w ramach oferty odbyła się z piątku na sobotę 15.11-16.11.

Przypomnijmy, że Varsovia to pierwsza jednostka napędzana skroplonym gazem ziemnym wśród promów eksploatowanych przez polskich armatorów, co przekłada się bezpośrednio na redukcję emisji CO2 i innych zanieczyszczeń. Na jej efektywność ekonomiczną wpływ mają nie tylko wielkość, ale także charakterystyczny kształt kadłuba, zmniejszający opory aż o 13% w porównaniu z podobnymi promami.  Jednostka może przewieźć do 200 samochodów osobowych oraz ponad 1000 osób – 936 pasażerów i 64 członków załogi. Posiada ponadto linię ładunkową dla samochodów ciężarowych o długości 2875 metrów.

Długość Varsovii wynosi ponad 216 metrów, zaś szerokość – ponad 28 metrów. Do dyspozycji pasażerów jest 230 kabin 4-osobowych oraz 107 foteli lotniczych. Warto dodać, że do tej pory żaden z polskich operatorów promowych nie dysponował jednostką o tak pokaźnej linii ładunkowej. PŻB, armator z siedzibą w Kołobrzegu, należący w 100% do Skarbu Państwa, wraz z oddaniem do użytku Varsovii dołączył zatem do takich operatorów promowych, jak Stena Line, czy TT-Line.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Mikołaj Kobryński 24 października 2024

Żegluga Polska ma nowego szefa

Biznes i przemysł

Żegluga Polska ma nowego szefa

Mikołaj Kobryński 19 września 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Zobacz również:

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Mikołaj Kobryński 08 listopada 2024

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2024

Świnoujście: Kolejny transport wagonów kolejowych drogą morską [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Mikołaj Kobryński 24 października 2024

Żegluga Polska ma nowego szefa

Biznes i przemysł

Żegluga Polska ma nowego szefa

Mikołaj Kobryński 19 września 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Zobacz również:

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Mikołaj Kobryński 08 listopada 2024

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2024

Świnoujście: Kolejny transport wagonów kolejowych drogą morską [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5